1 |
Wy, co spragnieni s³uchaæ, w wiotkim drewnie |
|
Prujecie fale, poganiaj±c biegu, |
|
W ¶lad barki mojej p³yn±cej tak ¶piewnie, |
4 |
Wracajcie sobie do waszego brzegu, |
|
Ani puszczajcie siê na wielkie morze, |
|
Bo zginie, który nie dotrwa w szeregu. |
7 |
Nikt nie bieg³ nurtem, kêdy ja siê wo¿ê; |
|
W ¿agl dmie Minerwa, Feb drogê odkryje, |
|
Muzy poznacz± gwiazdami bezdro¿e. |
10 |
O wy nieliczni, co prê¿ycie szyje |
|
Po chleb anielski, którym tu ¿ywione, |
|
Lecz syte usta nie by³y niczyje — |
13 |
Popchnijcie za mn± na te nurty s³one |
|
£ód¼ wasz±, nim siê zamknie srebrna smuga |
|
I wyrównaj± wody rozdwojone. |
16 |
Rzecz obaczycie, jakiej równa druga |
|
Dziwi³a chyba owe bohatery |
|
W Kolchis, gdy naszli Jazona u p³uga. |
19 |
Wrodzona cz³eku, bogokszta³tnej sfery |
|
Oskoma wieczna jazd± tak± ¿yw±, |
|
Jak ruch niebiosów, nios³a nas w etery. |
22 |
Beatryks w niebo, a ja w urodziw± |
|
Twarz jej patrza³em. Jako grot pocisku |
|
Tkwi w sednie, ledwo ¿e pchniêty ciêciw±, |
25 |
Jam nagle w dziwnym zawisn±³ zjawisku: |
|
Wzrok mi porwa³o; wiêc ona, co do dna |
|
Przegl±da dusze w jednym my¶li b³ysku, |
28 |
Spojrza³a na mnie piêkna i pogodna. |
|
„Podziêkuj — rzek³a — Dobroci Przedwiecznej, |
|
Oto p³aneta pierwszym niebem w³odna". |
31 |
Wtem miê ogarn±³ jakby ob³ok mleczny: |
|
Tuman b³yszcz±cej, gêstej, zbitej bieli, |
|
Skrz±cej jak klejnot w po¶wiacie s³onecznej. |
34 |
W tê wiekuist± per³ê my wp³ynêli: |
|
Tak woda promieñ s³oneczny po³yka, |
|
Ale pod ostrzem jego siê nie dzieli. |
37 |
Je¶lim tam ¿ywy wszed³ — choæ siê wymyka |
|
Spod zmys³ów ten wlot w ksiê¿yca struktury, |
|
Bo wszak materia w materiê nie wnika — |
40 |
Zwa¿, czy¶my winni ¿arliwymi pióry |
|
D±¿yæ do bytu, na którym dostrze¿em, |
|
Jak siê jednocz± w Chry¶cie dwie natury. |
43 |
Tam rozpoznamy, w co dzi¶ tylko wierzem, |
|
Bez argumentów, lecz z samoprze¶witu, |
|
Jak pierwsze prawdy, z których wiedzê bierzem. |
46 |
„O pani — rzek³em — do niebiosów szczytu |
|
¦lê korne mod³y i Panu dziêkczyniê, |
|
Który miê wyniós³ z padolnego bytu. |
49 |
Odpowiedz, proszê: co za mg³a to p³ynie |
|
Po owym ciele? Na ziemi z niej klec± |
|
Powie¶æ o ciernie nosz±cym Kainie". |
52 |
Ona siê na to u¶miechnê³a nieco: |
|
„Gdzie klucze zmys³ów têpe, tam istoty |
|
¦miertelne, widzisz, prosto w ob³êd lec±. |
55 |
Niech ciê nie ra¿± zadziwienia groty, |
|
Bo gdzie za wodze wybieramy zmys³y, |
|
Tam rozum musi mieæ podciête loty. |
58 |
Lecz ty jak s±dzisz? Od czego zawis³y |
|
Te rzekome plamy?" — „S±dzê, ¿e je mo¿e |
|
Mi±¿sz wywo³uje mniej lub wiêcej ¶cis³y". |
61 |
A ona: „Zaraz ten b³±d twój umorzê, |
|
Je¿eli zechcesz pój¶æ prostymi szlaki |
|
Tych argumentów, które ci wy³o¿ê. |
64 |
Tam w sferze ósmej liczne gwiazd orszaki |
|
Okólnym ruchem po przestworach p³yn±, |
|
Rozmiarów oraz ja¶ni niejednakiej. |
67 |
Gdyby gêsto¶ci stopieñ by³ przyczyn± |
|
Odmian, by³aby gwiazd na ¶wiecie w³adza |
|
Ró¿na nie tre¶ci±, lecz wielko¶ci± ino. |
70 |
Ale wp³yw ró¿ny gwiazd siê wyprowadza |
|
Z podstaw formalnych, którym, oprócz samej |
|
Racji gêsto¶ci, twój wywód przeszkadza. |
73 |
Je¶liby nadto tworzy³a te plamy |
|
Rzadko¶æ materii, to albo by w zwartej |
|
Masie p³aneta posiada³a jamy, |
76 |
Lub jak ¶ród miêsa jest t³uszcz rozpostarty, |
|
Tak by i tutaj ksiê¿ycowe cia³o |
|
Cieniem i ¶wiat³em przeplata³o karty. |
79 |
W pierwszym wypadku to by siê wyda³o |
|
Podczas zaæmienia s³oñca, bo przez rzadszy |
|
Mi±¿sz by natenczas ¶wiat³o prze¶wieca³o. |
82 |
Teraz siê drugi wypadek rozpatrzy: |
|
Gdy i ten zbijê w rozumnym wywodzie, |
|
Tedy b³±d uznasz. Je¿eli, wypad³szy |
85 |
Ze s³oñca, promieñ na skró¶ nie przebodzie |
|
Tego, co mas± ksiê¿ycow± zowiem, |
|
To, ¿e grunt jaki¶ staje na przeszkodzie. |
88 |
Od tego gruntu odbija siê bowiem, |
|
Jak siê odbija przedmiotu widziad³o |
|
Od szyby szklanej, podbitej o³owiem. |
91 |
Odpowiesz mo¿e, i¿ ¶wiat³o zapad³o |
|
Bardzo g³êboko w ksiê¿ycowe luki |
|
I ¿e dlatego w tych miejscach przyblad³o. |
94 |
Otó¿ w tym wzglêdzie zamiast mej nauki |
|
Pospolitemu zawierz do¶wiadczeniu: |
|
Ono jest ¼ród³em dla dzie³ waszej sztuki. |
97 |
Ustaw dwa lustra w równym oddaleniu, |
|
A miêdzy nimi trzecie, dalej nieco; |
|
Z ty³u za sob±, a na podniesieniu, |
100 |
Umie¶cisz lichtarz z zapalon± ¶wiec±; |
|
Niech blask wprost pada na zwierciad³a owe |
|
I wszystkie razem niech ci w oczy ¶wiec±. |
103 |
Choæ stoi dalej zwierciad³o ¶rodkowe, |
|
Ujrzysz, i o to nie stoczymy sporu, |
|
Odbicie wszystkich ¶wiate³ jednakowe. |
106 |
Jak p³atek ¶niegu od s³oñca wigoru |
|
Staje siê nagim, bez postaci bytem, |
|
Bo pozbawiony ch³odu i koloru, |
109 |
Tak siê z umys³em twym sta³o, obmytem |
|
Z b³êdu; wiêc teraz blask z m±dro¶ci zdroju |
|
Fa³sz tobie ¶wiat³em zast±pi sowitem: |
112 |
Pod niebiosami wiecznego pokoju |
|
Toczy siê sfera pewna; w mo¿nym wp³ywie |
|
Na rzeczy mie¶ci siê tre¶æ jej ustroju. |
115 |
W nastêpnej, co tak b³yszczy migotliwie, |
|
Ta tre¶æ na liczne byty jest dzielona, |
|
Ró¿ne, lecz mkn±ce we wspólnym porywie. |
118 |
Poni¿sze krêgi nadaj± znamiona |
|
Rzeczom odmienne, a tocz±c siê ko³em, |
|
Ku sta³ym celom siej± swe siemiona. |
121 |
Owe narz±dy ¶wiata, wszystkie spo³em |
|
Dzia³aj±, widzisz, ze stopni na stopnie: |
|
Przyjmuj± z góry, a oddaj± do³em. |
124 |
Uwa¿aj jeno, jak wiodê roztropnie |
|
My¶l tw± ku mecie pragnionej ponêty, |
|
A ju¿ beze mnie reszty celu dopnie. |
127 |
Ten obrót i wp³yw krêgów rzeszy ¶wiêtej, |
|
Jak dzie³o m³ota ze sztuki kowala, |
|
Z b³ogos³awionych bod¼ców jest poczêty. |
130 |
Niebo, co tyl± ¶wiate³ siê zapala, |
|
Kszta³ty swe bierze w kr±¿±cym Aniele |
|
I w innych bytach jak pieczêæ utrwala. |
133 |
A jako dusza w waszym ludzkim ciele, |
|
We wnêtrze ca³ej przenik³szy postaci, |
|
Po wszystkich cz³onkach swoje w³adze ¶ciele, |
136 |
Tak owa Inteligencja bogaci |
|
Dobroci± swoj± gwiazdy we wszechbycie: |
|
Dzieli siê, jednak ca³o¶ci nie traci. |
139 |
Moc ró¿na — to¿ siê wi±¿e rozmaicie |
|
Z mnogo¶ci± cennych cia³, na które wp³ywa; |
|
£±czy siê z nimi tak, jak z cia³em ¿ycie. |
142 |
Dziêki pogodzie miejsca, sk±d przybywa, |
|
Ta moc anielska skro¶ gwiazdy prze¶wieca: |
|
Tak siê uciech± skrzy ¼renica ¿ywa. |
145 |
Oto przyczyna, czemu tarcz ksiê¿yca |
|
Niejednostajna; i nie rozrzedzenie |
|
Sprawia, lecz podstaw formalnych ró¿nica, |
148 |
To, co wygl±da jak ¶wiat³a i cienie". |