1 |
Dwie widz±c ró¿ne potrawy z daleka |
|
równie nêc±ce
i woni± i smakiem, |
|
wprzód by
g³odowa ¶mieræ zabra³a cz³eka, |
4 |
zanim by wybra³ w po³o¿eniu takim. |
|
Tak i pies
goñczy, gdy dwie widzi ³anie, |
|
obie wabi±ce
poci±giem jednakim; |
7 |
tak, choæ inaczej, jagniê, kiedy stanie |
|
pomiêdzy wilki
krwio¿erczymi dwoma. |
|
Przeto, ¿em
milcza³, sam siebie nie ganiê, |
10 |
bo wpo¶ród w±tpieñ my¶l jest nieruchoma, |
|
ni te¿ nie
chwalê, gdy mowê tamuje |
|
jeno
konieczno¶æ a¿ nadto widoma. |
13 |
Jam milcza³, ale chêæ ma siê maluje |
|
na moim licu,
a wraz z ni± pytanie |
|
¿ywsze, ni¿
gdy w s³ów przêdzê siê osnuje. |
16 |
Za¶ Beatrycze z odpowiedzi± stanie, |
|
jak czyni³
Daniel z Nabuchednozorem, |
|
gdy gniew
nies³uszny ukoi³ w tyranie, |
19 |
i
rzecze: - Widzê, jakim ciê naporem |
|
jedna i druga
chêæ zarówno kole, |
|
i¿ siê pytanie
w³asnym ¶cie¶nia torem. |
22 |
My¶lisz: Je¿eli ja mam dobr± wolê, |
|
choæ mi gwa³t
czyni±, to czemu zap³at± |
|
mniejsz± mam
cieszyæ siê w tym niebios kole? |
25 |
Przychodzi druga ci w±tpliwo¶æ na to: |
|
azali dusze na
gwiazdy z powrotem |
|
id±, jak o tym
uczy³ niegdy¶ Plato? |
28 |
To s± pytania, które równym grotem |
|
k³uj± tw±
wolê; wprzód mi siê nawija |
|
to co ma
wiêkszy jad, a pierwsze potem. |
31 |
Serafin, co mu Bóg najwiêcej sprzyja, |
|
Samuel,
Moj¿esz, i jeden i drugi |
|
¶wiêty Jan,
nawet Dziewica Maryja, |
34 |
tam maj± miejsce, gdzie te bo¿e s³ugi, |
|
co¶ je ogl±da³
w blaskach tego ¶wiata: |
|
pierwszego
krêgu niebios zdobi± smugi. |
37 |
Ni starsze, ani m³odsze maj± lata, |
|
jeno przeró¿ny
stopieñ ich b³ogo¶ci, |
|
gdy mniej lub
wiêcej ch³on± dech za¶wiata. |
40 |
One, co¶ tutaj widzia³, przysz³y w go¶ci |
|
nie przeto, ¿e
im nie wolno i¶æ dalej, |
|
lecz by daæ
symbol mniejszej wysoko¶ci. |
43 |
Tak bowiem do was, co¶cie duchem mali, |
|
mówiæ za
zmys³ów pomoc± nale¿y, |
|
by¶cie umys³em
pó¼niej pojmowali. |
46 |
I
Ksiêga ¦wiêta wasz± miar± mierzy, |
|
gdy Boga w
postaæ widom± ubra³a, |
|
choæ my¶l siê
inna kryje w s³ów odzie¿y. |
49 |
I
Gabryjela przeto i Micha³a |
|
z onym, co
bielmo tobiaszowe wzruszy, |
|
Ko¶ció³
przedstawia w kszta³cie z krwi i cia³a. |
52 |
To, co Timeus powiada o duszy, |
|
nierówne temu,
co tu wiemy o tym, |
|
choæ sam o
prawdzie s³ów swych dobrze tuszy. |
55 |
Mówi, ¿e dusza wêdruje z powrotem |
|
do gwiazdy
onej, sk±d j± przyrodzenie |
|
wywiod³o, by
j± w kszta³ty oblec potem. |
58 |
Mo¿e onego my¶l inne znaczenie |
|
ma, ni¼li
g³osi, a byæ równie¿ mo¿e, |
|
i¿ rzek³ tak,
by nie popa¶æ w wyszydzenie. |
61 |
Je¶li rozumia³, ¿e wraca w przestworze |
|
moc z³a i
dobra, mo¿eæ i zbli¿ona |
|
do celu
strza³a, co siê z ³uku porze. |
64 |
Owa zasada w mylny tor wt³oczona |
|
¶wiat prawie
ca³y zwiod³a; st±d Merkury |
|
i Mars i
Jowisz bior± swe imiona. |
67 |
Co za¶ do twojej w±tpliwo¶ci wtórej, |
|
ta mniej ma
jadu, przeto nie oddala |
|
ciebie ode
mnie za dziesi±te góry. |
70 |
S³uszne nies³usznym mieniæ - to dozwala |
|
wiara
¶miertelnym, to bowiem dowodzi, |
|
jak
niezg³êbiona bo¿ych my¶li fala. |
73 |
By za¶ wasz umys³, co sam w±t³o chodzi, |
|
wnikn±³ w tê
prawdê przy mojej pomocy, |
|
wiêc, jako
pragniesz, tak ci siê dogodzi. |
76 |
Je¶li jest gwa³tem, gdy ten co w przemocy |
|
temu co gwa³ci
w niczym nie ulegnie: |
|
to nie
t³umaczy dusz onych niemocy. |
79 |
Bo jako ogieñ, gdy siê raz za¿egnie, |
|
nic go nie
st³umi, tak hart nieugiêty |
|
tysi±cem
iskier nad popió³ wybiegnie. |
82 |
Kto siê za¶ ugi±³ gwa³tem ogarniêty, |
|
ju¿ mu ulega:
zali ta niedola |
|
nie mog³a
wróciæ w swój wirydarz ¶wiêty? |
85 |
Gdyby tak by³a siln± onych wola, |
|
jak ta, co
przez ni± tkwi³ w ruszcie Wawrzyniec, |
|
lub rêkê
w³asn± da³ Mucjusz Scewola, |
88 |
znów by je wiod³a nazad na go¶ciniec, |
|
sk±d je
porwano na szlak ¶wiata krêty, |
|
aleæ nieczêsty
takich wzlotów m³yniec. |
91 |
Przez one s³owa, je¶li sens pojêty |
|
jako nale¿y,
ju¿ siê w proch rozbi³y |
|
te, co ci
szkodziæ mog³y argumenty. |
94 |
Lecz oto nowych przeszkód szlak zawi³y |
|
widzisz przed
sob±; na onych przebycie, |
|
by¶ siê nie
zb³±ka³, twe nie starcz± si³y. |
97 |
Jam ciê tej prawdy uczy³a niezbicie, |
|
¿e duch, co
zbawion, k³amstwa ju¿ nie powie, |
|
gdy obok
Prawdy Wiecznej pêdzi ¿ycie. |
100 |
Jednak w Pikardy us³ysza³e¶ s³owie, |
|
jako
Konstancja têskni za habitem, |
|
a to siê
sprzecznym zdaje mojej mowie. |
103 |
Nieraz, mój bracie, trafem rozmaitym, |
|
gdy siê przed
szkod± umyka, wbrew woli |
|
to co nie
trzeba uczyni siê przy tym, |
106 |
jako Almeon, gdy go przyniewoli |
|
ojciec, by
zg³adzi³ sw± macierz rodzon±, |
|
wyrodnym sta³
siê przyrodzeniu gwoli. |
109 |
Tu, by¶ pomy¶la³ chcê nad rzecz± on±: |
|
gdy siê do
woli wmiêsza gwa³tu w³adza, |
|
nie sposób,
aby winê przebaczono. |
112 |
Wola bezwzglêdna na z³o siê nie zgadza, |
|
ale ust±piæ
musi, gdy siê boi, |
|
¿e, je¶li
wytrwa, z³o wiêksze sprowadza. |
115 |
O
absolutnej woli (choæ nie swojej) |
|
rzek³a
Pikarda, ja za¶ o tej drugiej |
|
mówiê, wiêc
prawda w mowie jest obojej. |
118 |
Tak± to fal± pop³ynê³y strugi |
|
z onej
Krynicy, gdzie prawdy zaranie |
|
i ukoi³y
pragnieñ szereg d³ugi. |
121 |
-
O, ty, Kochanka Pierwszego kochanie, |
|
o bóstwo! -
rzek³em - co o¿ywczym zdrojem |
|
piers m±
ogrzewasz, i¿ b³ogo¶æ nastanie! |
124 |
Nie masz tej g³êbi w mi³owaniu moim, |
|
bym ci dziêk
umia³ czyniæ nale¿yty. |
|
On, który
mocen i wie, S³owem Swoim |
127 |
da odzew!... Widzê, ¿e nigdy niesyty |
|
umys³ nasz,
gdy go Prawda nie przenika, |
|
co krom niej -
prawdy nie znajdziesz niezbitej. |
130 |
W
niej spocz±æ idzie, jak do matecznika |
|
w le¶nym
ostêpie idzie zwierz; w niej zyska |
|
spokój, gdzie
zawód pragnieñ nie spotyka. |
133 |
A
za¶ z onego jak ¼ród³o wytryska |
|
w±tpienie u
stóp prawdy, lecz przyroda |
|
na szczyt nas
wznosi stromego urwiska. |
136 |
To miê zachêca, to ¶mia³o¶ci doda, |
|
abym was,
pani, z czci± spyta³ powinna |
|
o inn± prawdê,
co mi j± my¶l poda. |
139 |
Wiedzieæ bym pragn±³, zali jak± inn± |
|
drog± nie mo¿e
cz³ek, gdy ¶luby z³amie, |
|
na szali
z³o¿yæ wolê zado¶æczynn±? |
142 |
Beatryks wtedy obróci³a na miê |
|
tak wyiskrzone
mi³o¶ci± ¼renice, |
|
¿e mi opadn±
si³y jak md³e ramiê, |
145 |
¿em zapamiêta³ siê, spu¶ciwszy lice... |